Innsjekk og skanning
Alle deltakere på Åpen dag skal registreres ved hjelp av en QR-kode. For å skanne deltakerne trenger du en smarttelefon eller et nettbrett.
Alternativt kan du skrive inn opendag.no/skanner i nettleseren på mobiltelefonen din.
Slik skanner du deltakere
- Åpne skanneren på en smarttelefon eller et nettbrett.
- Velg riktig arrangement fra listen, bruk gjerne søk. Hvis arrangementet er felles for flere studieprogrammer, kan du bruke “felles” som søkeord.
- Hold kamera foran QR-koden på deltakerens mobil (Se bilde 1)
- Når koden er registrert (bilde 2), kan du trykke på ← ved siden av brukernavnet for å gå tilbake og registrere neste bruker.
- Hvis brukeren ikke er påmeldt arrangementet, vil du få melding om dette etter at du har skannet QR-koden. Du kan velge å slippe brukeren inn på arrangementet likevel, ved å klikke “Registrer besøk” (se bilde 3).
Feilsøking
Hvis du får problemer med å skanne en QR-kode, kan du prøve følgende:
- Forsøk å benytte denne urlen: https://scanner.netflex.dev/?url=https://aapendag2021.netflex.dev
- Sjekk internetttilgangen på telefonen. Prøv å slå av eller på WiFi, og bruk den tilgangen med best dekning.
- Trykk på ikonet med hengelås i skanneren, og prøv deretter å skanne på nytt.
- Trykk på nødutgangikonet i skanneren, og skriv inn tall/bokstaver som står under brukerens QR-kode.
- Hvis dette ikke løser problemet, kan du ta kontakt med Utdanning i Bergen på +47 55 58 79 73 / hei@utdanningibergen.no.
Hvis du får en feilmelding når du prøver å gå inn på skanneren kan du prøve:
- Skifte til et annet Wifi-nettverk (fra Eduroam til et annet).
- Skru av Wifi og bruke 4G i stedet.
- Åpne skanneren i en annen nettleser.
- Hvis dette ikke løser problemet, kan du ta kontakt med Utdanning i Bergen på +47 55 58 79 73 / hei@utdanningibergen.no.
Dette betyr knappene i skanneren
Oppe i høyre hjørne har skanneren tre knapper (se bilde 1)
- Bytt kamera: Bytt mellom kameraet foran og bak på telefonen
- Tøm liste: Hvis du har problemer med å skanne en kode, kan du trykke på denne knappen.
- Skriv inn kode manuelt: Hvis du har problemer med å skanne en kode, kan du manuelt skrive inn koden brukeren har fått på epost (tall/bokstaver under selve QR-koden).
Bilde 1: Slik ser skanneren ut når den er åpen. Før skanneren over QR-koden. Legg merke til de tre ikonene oppe til høyre.
Hvor finner brukeren QR-kodene
Brukerne kan finne QR-kode og informasjon om påmelding på følgende måte:
- Fredag 10. mars sender vi en epost med QR-kode og påmeldinger. I denne eposten ligger det også lenke til en billettside (bilde 4).
- Kvelden før arrangement sender vi en SMS med lenke til billettside med QR-kode.
- Informasjon om påmelding og QR-kode finner deltakeren også ved å logge seg inn på opendag.no, under “Profil”.
Billettsidene
På bilde 4 ser du hvordan billettsiden ser ut. Den innholder QR-kode, samt informasjon om arrangementene deltakeren er påmeldt. Deltakerne trenger ikke logge inn for å se denne siden.
Bilde 4: Slik ser billettsiden ut for de besøkende
Hvorfor er det viktig å registrere deltakere
Mange av arrangementene på Åpen dag har få plasser, og mange som ønsker å delta. Ved å registrere deltakerne, sikrer vi at bare de som har gyldig påmelding får delta.
Noen av de som er påmeldt Åpen dag, lar være å møte opp på arrangementene. Ved å registrere oppmøte vil vi kunne analysere bedre hvor frafallet skjer, og dermed kunne jobbe mer målrettet med tiltak mot frafall i fremtiden.
Brukerstøtte
Har du problemer skanneren, tar du kontakt med Utdanning i Bergen: +47 55 58 79 73 / hei@utdanningibergen.no