Innsjekk og skanning

Alle deltakere på Åpen dag skal registreres ved hjelp av en QR-kode. For å skanne deltakerne trenger du en smarttelefon eller et nettbrett.

 

Åpne skanner
 

Alternativt kan du skrive inn opendag.no/skanner i nettleseren på mobiltelefonen din. 

Slik skanner du deltakere

  1. Åpne skanneren på en smarttelefon eller et nettbrett.
  2. Velg riktig arrangement fra listen, bruk gjerne søk. Hvis arrangementet er felles for flere studieprogrammer, kan du bruke “felles” som søkeord.
  3. Hold kamera foran QR-koden på deltakerens mobil (Se bilde 1)
  4. Når koden er registrert (bilde 2), kan du trykke på ← ved siden av brukernavnet for å gå tilbake og registrere neste bruker.
  5. Hvis brukeren ikke er påmeldt arrangementet, vil du få melding om dette etter at du har skannet QR-koden. Du kan velge å slippe brukeren inn på arrangementet likevel, ved å klikke “Registrer besøk” (se bilde 3). 

Feilsøking

Hvis du får problemer med å skanne en QR-kode, kan du prøve følgende:

  1. Forsøk å benytte denne urlen: https://scanner.netflex.dev/?url=https://aapendag2021.netflex.dev
  2. Sjekk internetttilgangen på telefonen. Prøv å slå av eller på WiFi, og bruk den tilgangen med best dekning. 
  3. Trykk på ikonet med hengelås i skanneren, og prøv deretter å skanne på nytt.
  4. Trykk på nødutgangikonet i skanneren, og skriv inn tall/bokstaver som står under brukerens QR-kode.
  5. Hvis dette ikke løser problemet, kan du ta kontakt med Utdanning i Bergen på +47 55 58 79 73 / hei@utdanningibergen.no

Hvis du får en feilmelding når du prøver å gå inn på skanneren kan du prøve:

  1. Skifte til et annet Wifi-nettverk (fra Eduroam til et annet).
  2. Skru av Wifi og bruke 4G i stedet.
  3. Åpne skanneren i en annen nettleser.
  4. Hvis dette ikke løser problemet, kan du ta kontakt med Utdanning i Bergen på +47 55 58 79 73 / hei@utdanningibergen.no

Dette betyr knappene i skanneren

Oppe i høyre hjørne har skanneren tre knapper (se bilde 1)

  1. Bytt kamera: Bytt mellom kameraet foran og bak på telefonen
  2. Tøm liste: Hvis du har problemer med å skanne en kode, kan du trykke på denne knappen. 
  3. Skriv inn kode manuelt: Hvis du har problemer med å skanne en kode, kan du manuelt skrive inn koden brukeren har fått på epost (tall/bokstaver under selve QR-koden). 
Skjermdump av skanneren for Åpen dag

Bilde 1: Slik ser skanneren ut når den er åpen. Før skanneren over QR-koden. Legg merke til de tre ikonene oppe til høyre.

Skjermdump av bekreftelse på registrert bruker.
Skjermdump av bruker som ikke er påmeldt.

Hvor finner brukeren QR-kodene

Brukerne kan finne QR-kode og informasjon om påmelding på følgende måte:

  1. Fredag 10. mars sender vi en epost med QR-kode og påmeldinger. I denne eposten ligger det også lenke til en billettside (bilde 4).
  2. Kvelden før arrangement sender vi en SMS med lenke til billettside med QR-kode.
  3. Informasjon om påmelding og QR-kode finner deltakeren også ved å logge seg inn på opendag.no, under “Profil”.

Billettsidene

På bilde 4 ser du hvordan billettsiden ser ut. Den innholder QR-kode, samt informasjon om arrangementene deltakeren er påmeldt. Deltakerne trenger ikke logge inn for å se denne siden.

 

Skjermdump av påmeldingsoversikt.

Bilde 4: Slik ser billettsiden ut for de besøkende

Hvorfor er det viktig å registrere deltakere

Mange av arrangementene på Åpen dag har få plasser, og mange som ønsker å delta. Ved å registrere deltakerne, sikrer vi at bare de som har gyldig påmelding får delta. 

Noen av de som er påmeldt Åpen dag, lar være å møte opp på arrangementene. Ved å registrere oppmøte vil vi kunne analysere bedre hvor frafallet skjer, og dermed kunne jobbe mer målrettet med tiltak mot frafall i fremtiden. 

Brukerstøtte

Har du problemer skanneren, tar du kontakt med Utdanning i Bergen: +47 55 58 79 73 / hei@utdanningibergen.no

Til toppen